Zseppelin Utazási Iroda - Az utazás kultúrája

Tájékoztató, praktikus tanácsok

Utazás kereső

Kérdése van?

E-mailben vagy telefonon a rendel-kezésére állunk minden hétköznap
9 - 17 óráig.

Szombaton 9 - 12 óráig.


Adja meg elérhetőségét, és kollégáink felveszik Önnel a kapcsolatot:

Miben segíthetünk?

A https://zseppelin.hu weboldalon a következő linken található Adatkezelési Tájékoztatót és a lenti tájékoztatást elolvastam, megismertem és az abban foglaltakat elfogadom. Személyes adataim a valóságnak megfelelnek, és kijelentem. hogy 16. életévét betöltött személy vagyok.
Hozzájárulok, hogy a https://zseppelin.hu személyes adataimat direkt marketing szolgáltatás nyújtása céljából az Adatkezelési Tájékoztatóban meghatározott módon, időtartamban és mértékben kezelje és a checkbox bejelölésével önként és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az általam megadott e-mail címre a https://zseppelin.hu utazás témakörben direkt marketing szolgáltatást nyújtson.


Ingyenes, kedvezményes szolgáltatások

Ingyenes buszülőhely választás
Ingyenes vecsési parkolási lehetőség
Ingyenes programfüzet rendelés
Kedvezményes szállás Budapesten
Kedvezményes szállás Szegeden
Kedvezményes vidéki transzfer

Applikáció

Ajándékutalvány

Fotópályázat

Online katalógus

Tájékoztató, praktikus tanácsok

 

AZ UTAZÁSI FELTÉTELEKRŐL

A Z(s)EPPELIN Utazási Iroda – mint utazásszervező – meghirdetett programjaira való foglalással Ön elfogadta a Z(s)EPPELIN Utazási Iroda által közzétett és érvényes utazási feltételeket. Utazási feltételeink valamennyi általunk szervezett utazásra érvényesek, függetlenül attól, hogy Ön közvetlenül irodánknál, honlapunkon keresztül online vagy utazásközvetítő partnereinknél foglalta le utazását. Kérjük, figyelmesen olvassa el utazási feltételeinket (Általános Utazási Szerződés, Útlemondási feltételek, Felhasználói Nyilatkozat). Amennyiben egy ezt megelőző programfüzetben megjelent utazási programot ezen legújabb katalógusunkban is megjelentettünk, úgy a jelen, új programfüzet megjelenését követően az ajánlat azzal a tartalommal és árakkal érvényes, melyet jelen kiadványunk tartalmaz, kivéve a már előző tartalommal korábban lefoglalt utakat!

UTAZÁSI OKMÁNYOK, IRATOK

Az Európai Unióhoz történő csatlakozás napjától a magyar állampolgárok is élvezhetik az érvényes személyazonossági igazolvánnyal való beutazást (régi típusú barna fedőlapos személyigazolvány nem alkalmas) ill. az országon belüli utazást az Európai Gazdasági Térség tagállamai területén. Azonban a külügyminisztérium minden külföldre utazó magyar állampolgár részére javasolja az érvényes útlevél birtokában történő határátlépést, külföldön való tartózkodást. Az EU határait átlépő, valamint hajóval és repülővel utazó programjaink esetében szükséges megadni az érvényes utazási okmány szerinti karakterhelyes nevet, születési helyet és dátumot, útlevél számot és kiállítási és lejárati dátumokat. Ezen adatok szükségesek a határátlépésekhez, valamint a hajótársaságok és légitársaságok részére kerülnek továbbításra. A határátlépésre jogosító érvényes útlevél vagy személyi okmány megléte az utas felelőssége, annak hiánya nem lehet kártérítési követelés alapja! A zökkenőmentes határátlépés érdekében az új típusú személyi igazolvány sok országban elegendő, azonban továbbra is javasoljuk a kiutazástól számított 6 hónapig érvényes (min. 2 üres oldalt tartalmazó) útlevél használatát. A személyazonosító igazolvánnyal nem rendelkező 14. életévüket be nem töltött magyar állampolgárok csak önálló, érvényes útlevéllel utazhatnak külföldre. Kiskorúnak, amennyiben külföldre utazik – és amennyiben nem szüleivel együtt utazik – belépéskor rendelkeznie kell szülei (törvényes képviselője) által adott, közjegyző által hitelesített és angol vagy az útvonal által érintett ország nyelvére hiteles fordítással ellátott meghatalmazással! Magyar gépjárművezetői-engedély nem használható útlevélként külföldi utazáshoz. (Bővebb információhoz forduljon a lakhelye szerinti okmányirodához vagy az érintett ország budapesti képviseletéhez.) Egyes országokban ki kell váltani külön nemzetközi jogosítványt ill. a zöldkártyát. Ne feledje otthon az utazási szolgáltatás igénybevételére jogosító részvételi jegyet és utastájékoztatókat, melyet utazási irodájától kapott. Ezen okmányok, engedélyek hiányából vagy a hivatalos okmányoktól (pl.: útlevél) eltérő adat megadásából adódó kárért irodánk nem vállal felelősséget. Az utazás igénybevételére feljogosító részvételi jegyet csak az érvényes foglalás pénzügyi kiegyenlítését követően, az út indulását megelőző 7 naptári nappal küldjük el utasaink részére (közvetlen irodánknál történő foglalás esetén a megadott e-mail címre, utazásközvetítő partnereinknél történt foglalás esetén partnerirodánkhoz). Amennyiben a 7. naptári nap munkaszüneti napra esik, úgy az azt megelőző munkanapon adjuk ki az érvényes részvételi jegyeket.

VÍZUM

A katalógus megjelenésének időpontjában magyar állampolgár részére az Európai Unió valamennyi országába való beutazás vízummentes. A programajánlatunkban szereplő, egyes országok esetében a vízumot előre (irodánk általi kiértesítés szerint!), más programjainknál az adott országba történő belépéskor kell a vízum költségét megfizetni. Csoportos körutazásainkhoz a vízumot utasaink részére (megbízásuk alapján) irodánk beszerzi, mivel általában csoportos vízum engedéllyel lépünk be az adott országba. A vízumkérelemhez szükséges mellékletekről utasainkat levélben értesítjük. Kérjük, hogy az abban közölt határidőt legyenek szívesek pontosan betartani! Külföldi állampolgárnak a szükséges vízumról, beutazáshoz szükséges okmányokról önmagának kell gondoskodnia.

ONLINE FOGLALÁS

Online foglalás esetén megrendelése ugyanolyan foglalásnak minősül, arra ugyanazok a lemondási feltételek vonatkoznak, mint személyes, írásos megrendelésnél. On-line foglalás elküldése, a rendszer visszaigazolása alapján elfogadott utazási szerződésnek minősül. On-line foglalását irodánk 72 órán belül írásban igazolja vissza, mellyel együtt megküldjük az Ön által már elfogadott utazási szerződésünket valamint a szükséges dokumentumokat, szerződéseket. A szerződés egyik aláírt példányát (a díjelőleg befizetése, átutalása mellett), postacímünkre kell visszaküldenie. Amennyiben a részvételi díjat (díjelőleget) a visszaigazolásban feltüntetett határidőre nem fizeti be irodánk részére (bankszámlára történő befizetés, átutalás vagy sárga postai csekken történő fizetés), úgy jogunkban áll azt lemondásnak tekinteni és az erre vonatkozó szerződési feltételeinket érvényesíteni.

RÉSZVÉTELI DÍJ, FOGLALÁSI DÍJELŐLEG

Feltüntetett áraink 1 főre értendőek (kivéve, ha az árat ettől eltérően jelezzük). A részvételi díj a program szerinti szolgáltatásokra, nem pedig az eltöltött napok számára van megállapítva. Az indulási és érkezési napok egyes utaknál nem jelentenek teljes napot. Programleírásainknál feltüntettük az egyes utak részvételi díját és azt, hogy mit tartalmaz a részvételi díj. Ugyancsak feltüntettük a külön szolgáltatásokat és a fizetendő egyéb kötelező terheket (illetékek, vízumdíj stb.) A részvételi díj általában nem tartalmazza a múzeumi belépőket, hajó-, felvonó-, stb. jegyeket, fakultatív szolgáltatásokat és fakultatív programokat. Nem része a részvételi díjnak a repülőtéri illeték, kikötői illeték, vízumdíj, ezek árait a programfüzet készítésekor ismert árinformációink alapján tájékoztatásul közöljük. A foglalási díjelőleg a teljes (fakultatív szolgáltatásokkal, illetékkel számított) részvételi díj 40%-a.

BRUTTÓ / TELJES ÁRAZÁS

A Z(s)EPPELIN PROGRAMOK az elmúlt években is a bruttó/teljes árak feltüntetésével kerültek meghirdetésre, az átlátható árazásnak megfelelően. Cégünk árpolitikája minden irányban, így Utasaink részére is az egyértelmű árképzés és ármegjelölés volt és lesz a jövőben! Programjaink részvételi díja tartalmaz minden olyan költséget, mely az utazás lebonyolításához szükséges, így programjaink részvételi díja bruttó módon kerültek eddig is és a jövőben is meghirdetésre kedves utasaink részére. Egyértelműen és világosan jelezzük az aktuális programfüzetünkben és honlapunkon (www.zseppelin.hu) az egyes programjainknál a választható fakultatív lehetőségeket és külön fizetendő költségeket, felárakat, belépőjegyek árait.
Minden Z(S)EPPELIN PROGRAMNÁL részletes és pontos információval szolgálunk a választható, fakultatív tételek részleteiről és pontos árairól.

MINIMUM INDULÁSI UTASLÉTSZÁM / LÉTSZÁM FELÁR

Programjainknál feltüntettük, hogy egyes utazások milyen minimum létszám esetén tudnak elindulni az előzetes kalkulációnk alapján. Irodánk legfőbb törekvése, hogy csoportjai indulását biztosítsa, az előzetes kalkulációs csoportlétszám alatti utaslétszám esetén is! Ilyen esetekben minden programunknál feltüntettük az alacsonyabb utaslétszám esetén fizetendő létszám felárat, mely biztosítja utasaink számára az utazás megvalósulását. Az Utas részéről a megrendeléssel egyidőben elfogadásra kerül az előzetesen feltüntetett létszámfelár, amennyiben a csoport létszáma az indulás napján a megadott minimális létszámnál alacsonyabb számot mutat. Abban az esetben, amikor autóbuszos csoporthoz repülővel is lehet csatlakozni, az utazás elindításának feltétele az autóbuszos és repülős utasok együttes foglalásánál a minimális buszos létszám elérése. Amennyiben kevesebb létszám, viszont azonos részvételi díj mellett mégis indítjuk az utazást, azt a létszámhoz igazodva kisebb autóbusszal is megtehetjük. Ilyen okból kártérítési igényt nem tudunk elfogadni.  

IDEGENVEZETÉSEK

Programjainkhoz minden esetben az adott területet jól ismerő, szakképzett, magyar nyelvű idegenvezetőt, egyes külföldi helyszíneken, ahol szükséges, helyi idegenvezetőt biztosítunk. Autóbuszos csoportok esetében idegenvezetőink Budapesten csatlakoznak a csoporthoz és végig az utazás időtartama alatt a csoport rendelkezésére állnak. Repülős csoportok esetében a magyar nyelvű idegenvezetőink vagy a Liszt Ferenc repülőtéren vagy a program szerinti érkező repülőtéren várják csoportjainkat. Külföldön ahol szükséges, helyi idegenvezetőket alkalmazunk programjainkhoz.

SZÁLLÁSHELYEK

A programjainkban feltüntetett szálláshelyek minimum 3*-os, sok esetben 4*-os kategóriák, vagy azonos minőségű kategóriájú hangulatos panziók, vendégfogadók, 2 ágyas tus/wc-s szobákkal. Több esetben irodánk magasabb kategóriájú szálláshelyeket biztosít Utasai részére, mely kellemes meglepetés a csoport számára. A más minőségű szálláshelyeket az adott programnál jelezzük. Felhívjuk Utasaink figyelmét arra, hogy az adott ország szálláshely besorolása eltérhet a magyar előírásoktól, szokásoktól, a szálláshelyek minősítésére a helyi jogszabályok vonatkoznak! Szálláshelyeink megválasztása a körutazás programjához alkalmazkodik, így nem csak városközpontokban, hanem a városok környékén is elhelyezkedhetnek. A szálláshelyeken a szobák elosztását sok esetben a szállásadó határozza meg, idegenvezetőnk a szobaelosztások után ezen általában nem tud változtatni. Ha a szoba minőségével kapcsolatban bármilyen kérdése, jogos kifogása van, azt azonnal jelezze a helyszínen (!) idegenvezetőnknek.

EGYÁGYAS/HÁROMÁGYAS SZOBA, HAJÓKABIN

Egyágyas szállodai szobát felár ellenében is csak korlátozott számban tudunk biztosítani. Az egy és háromágyas szobák a nemzetközi szállodai gyakorlat alapján általában kisebbek, szűkebbek, kedvezőtlenebb kialakításúak és elhelyezésűek az egyes szállodákban. Háromágyas szobák esetén a harmadik ágy sok esetben pótágyas elhelyezést jelent! Az egyágyas felár megfizetésével nem a jobb minőséget, nem az üres ágy kifizetését biztosítjuk, hanem az egyszemélyes elszállásolást az adott szobában! Tengeri útjainkon az elszállásolás 4 fős, tus/wc-s, légkondicionált belső hajókabinokban történik. Kétágyas elhelyezést, külső kabint felár ellenében is csak a hajótársaság visszaigazolása alapján tudunk biztosítani. 1 ágyas hajókabin foglalására nincs lehetőség. A hajókabinokba csak kisebb utazótáskát lehet felvinni, hajós nap előtti szálláshelyéről elinduláskor kérjük, ennek figyelembevételével csomagoljon.

TÁRSÍTÁS

Az egyedül utazóknak jelentkezéskor lehetőségük van társítást kérni. Amennyiben irodánk nem tudja a társítást biztosítani, az utasnak nem kell megfizetnie az egyágyas szoba felárat, ha annak összege nem haladja meg a 25.000 Ft-ot. Amennyiben az egyágyas szoba felára ezt az összeget meghaladja, csak a 25.000 Ft feletti összeget kell az utasnak kiegyenlítenie. Fontos: amennyiben ezáltal a csökkentett 1 ágyas felár megfizetésre kerül, az indulás időpontjáig az eredeti megrendelés szerinti társítás lehetősége fennáll, így jelentkező esetén a foglalást társítással kezeljük (az időközben befizetett 1 ágyas felár differenciáját visszafizetjük). Amennyiben ezt a társítást kérő megrendelés után mégsem vállalja, az lemondásnak minősül, és az utazási szerződésünk 25. pontja szerinti bánatpénz megfizetésével jár. Ha a társítást kérő utas az utazás alatt kéri a társítás megszüntetését, ezt csak abban az esetben tudjuk teljesíteni, ha van lehetőség egyágyas szoba biztosítására és a külön egyágyas szoba biztosításával kapcsolatban felmerült összes plusz költséget az idegenvezetőnek előre a helyszínen kifizeti. Társításnál a szobatárs személyével kapcsolatos reklamációt nem áll módunkban elfogadni! Amennyiben társításnál együtt utazó személyt kíván megnevezni, úgy kérjük, ezt mindketten írásban jelezzék már a megrendelésnél! Az út indulását megelőző közeli időszakban a programon való utolsó helyekre a társítás lehetősége nem automatikus, arra az irodánkkal való egyeztetés szerint van lehetőség.

FAKULTATÍV PROGRAMOK – FAKULTATÍV ÉTKEZÉSEK

Kérjük, már jelentkezéskor igényelje a fakultatív programot, étkezést! A fakultatív programokon való részvételt illetve a kedvezményes fakultatív étkezést általában min. 15-20 fő jelentkezése esetén tudjuk biztosítani. (Az ettől eltérőt külön feltüntettük.) A programban meghirdetett fakultatív programot, étkezést csak akkor garantáljuk, ha azt előre megrendelte és befizette. Amennyiben helyben csatlakozott a fakultatív programhoz, étkezéshez, akkor a helyi szolgáltatás lehetőségének függvényében idegenvezetőnknél lehet rendezni a fakultatív program ellenértékét, mely az előzetesen meghirdetett árnál magasabb is lehet – előzetesen érdeklődjön irodánknál, idegenvezetőjénél. Az ebédidő a napi programok és a programidő tükrében valósulhat meg. Egyes esetekben a csoportos fakultatív programot, belépőt, étkezést csak akkor tudjuk biztosítani, ha már jelentkezéskor igényelte azt, ilyenkor a helyszínen már nem mindig adódik lehetőség a csoporttal való belépésre. Fakultatív szolgáltatás elmaradása esetén a már befizetett díjat irodánk visszafizeti, ezen felül egyéb kártérítési igényt nem tudunk elfogadni. Esetleges fakultatív program elmaradása nem ok az utazás lemondására.

BELÉPŐJEGYEK, FELVONÓ- ÉS HELYI HAJÓJEGYEK ÉS MÁS HELYBEN FIZETENDŐ KÖLTSÉGEK

A részvételi díj általában a belépőjegyek, helyi felvonó-, hajójegyek stb. árát nem tartalmazza. Külföldi utaknál a forintban feltüntetett díjakat a részvételi díjjal együtt kell megfizetni. Amennyiben a fakultatív programok, belépők ára valutában van feltüntetve, azt mindig a helyszínen, az ország helyi valutájában kell megfizetni. A helyszínen, nem forintban fizetett belépők, jegyek stb. vásárlásánál idegenvezetőnk csupán segédkezik a zökkenőmentes megváltásánál (pl.: csoportos belépőjegyek), ezeket a díjakat közvetlenül a helyi szolgáltatónak fizetik meg. A programjainknál közölt belépő árak csak tájékoztató jellegűek, és csak a programban feltüntetett látnivalók megtekintésére vonatkoznak. 

HELYI IDEGENVEZETÉSEK, AUDIÓ-FÜLHALLGATÓ ÉS HELYI IDEGENFORGALMI ADÓK KÖLTSÉGEI

Egyes programjainknál az érintett objektumoknál kötelezően szükséges igénybe venni és megfizetni a helyi idegenvezetők, valamint az idegenvezetés menetét elősegítő Headset/Audioguide költségeit, mely fizetendők nagyban hozzájárulnak az Ön programunk során tapasztalt kényelméhez (részletek honlapunkon).  Az egyre több településen bevezetett idegenforgalmi adót - melynek mértéke általában 1-4 euro/éj/fő - a helyszínen kell megfizetni. Ezen költséget az egyes programoknál feltűntetett „Egyéb helyszínen fizetendő költségek” ára tartalmazza. A folyamatos változások miatt azonban ezt az összeget az út indulását megelőzően kiadott utastájékoztatóban pontosítjuk.  

PROGRAMOK MEGVALÓSÍTÁSA

A Z(s)eppelin Utazási Iroda minden egyes meghirdetett programjára szavatosságot vállal, azonban a programok kimenetelét irodánkon kívül álló előre nem tervezett események befolyásolhatják. Az időszakra jellemző általános természeti és időjárási viszonyoktól eltérő események, tényezők befolyásolhatják az egyes programok kimenetelét. A résztvevő Utastársak általánostól eltérő, egészségügyi szükségletei miatt szíves megértésüket és együttműködésüket kérjük! Egyes programjainknál kora tavasszal és ősszel kései napfelkeltére, valamint korai sötétedésre kell számítani, mely az egyes programok szerinti látnivalók megvilágítását, nyitvatartását befolyásolja.

AUTÓBUSZOS UTAZÁSOK, CSATLAKOZÁSOK

Irodánk minden utazásra a létszámnak megfelelő, kényelmes, biztonságos és légkondicionált autóbuszt biztosít. Az autóbusz ülőhelyek kiosztása általában a jelentkezés és visszaigazolásunk sorrendjében történik, azonban irodánk fenntartja magának a jogot, hogy az autóbuszon való elhelyezésen változtasson (pl.: típusváltás, hozzátartozók együttes elhelyezése, kisebb utaslétszám miatt). Ilyen esetekben Utasaink megértését kérjük! Az autóbuszok hátsó ülései általában dönthetőek, sokszor magasabban vannak elhelyezve.
A VIDÉKI FEL ÉS LESZÁLLÁS LEHETŐSÉGÉT MINDEN (!) AUTÓBUSZOS PROGRAMUNKHOZ DÍJMENETSEN BIZTOSÍTJUK! REPÜLŐS PROGRAMOK ESETÉN INGYENES REPÜLŐTÉR KÖZELI PARKOLÓT BIZTOSÍTUNK! Részletek honlapunkon, a Transzfer Kiegészítő Szerződésünk alapján. Amennyiben a vidéki indulásoknál a jelentkezők létszáma minimális, az autóbusz kiállási helyére k??nyelmes kisbusszal (vagy személyautóval) szállítjuk Utasainkat. Amennyiben egy napon több csoportunk is indul, a vidéki utasok Budapestig és Budapestről történő szállítása együttesen történik, egy járművel. Az indulás reggelén a csoportok Budapesten szállnak fel az egyes programokra induló, külön-külön autóbuszokba. Autóbuszaink többségében van WC, de Utastársaik érdekében is kérjük, hogy azt csak a busz álló helyzetében, a legszükségesebb esetekben használják! Folyamatos utazásnál 3-4 óránként tartunk pihenőt. Autóbuszos utazásainknál a csomagtérben utasonként csak egy bőrönd és egy kisebb utazótáska elhelyezését tudjuk garantálni! Az autóbusz utasterébe csak kisebb napi kézicsomagokat vigyenek fel! Az autóbuszos utazásoknál a csomagtérben utasonként egy, maximum 15 kg-os bőrönd, az utastérben pedig maximum 5 kg súlyú kézipoggyász szállítását tudjuk garantálni a nemzetközi gyakorlatban egyre többször előforduló súlyellenőrzések miatt. Az autóbusz utasterében hagyott értékekért nem vállalunk felelősséget! Az autóbuszon tilos a dohányzás! Kérjük az olyan étkezés mellőzését, mely az autóbusz berendezésében bármilyen kárt okoz!
Valamennyi autóbuszos utazásunkhoz Budapesten és 32 magyarországi nagyvárosból tud csatlakozni (részletek honlapunkon, a Transzfer Kiegészítő Szerződésünk szerint). Az autóbuszok első ablakában Z(s)EPPELIN feliratú zöld-sárga tábla látható. Vidéki utasaink az egyes programoknál megadott városokban is fel tudnak szállni autóbuszainkra egy előre meghatározott helyszínen és időben. (A pontos időt és helyet az utazás előtt kiadott utastájékoztató tartalmazza, melyen az ügyeleti mobilszámunk is szerepel.) A felszállási-leszállási helyet foglalásnál közölni kell, ennek elmaradásából vagy a kívánt felszállási hely bejelentés nélküli megváltoztatásából keletkezett kár, az utazásról való lemaradás miatt irodánk nem vállal felelősséget! Amennyiben a felszállási helytől eltérő helyen kíván leszállni a hazautazás alkalmával, kérjük ezt még indulás előtt írásban jelezni szíveskedjen!

KEDVEZMÉNYES VIDÉKI TRANSZFER CSATLAKOZÁSOK

Autóbuszos programjainkhoz kedvezményes vidéki transzfert biztosítunk az alábbi útvonalakon:
• Gyula-Békéscsaba-Orosháza-Hódmezővásárhely-Szeged-Kistelek-Kiskunfélegyháza-Kecskemét-Lajosmizse útvonalon
• Debrecen-Nyíregyháza-Miskolc-Tiszaújváros-Füzesabony-Gyöngyös-Hatvan-Gödöllő útvonalon
• Pécs-Szekszárd-Paks-Dunaföldvár-Dunaújváros-Százhalombatta útvonalon
• Veszprém-Székesfehérvár-Budaörs útvonalon
• Győr-Tata-Tatabánya-Budaörs útvonalon
Az alábbi városokból Budapest, Liszt Ferenc repülőtérre külön megrendelés esetén térítés ellenében, háztól-házig szállítva biztosítjuk a transzfert:
Baja, Békéscsaba, Bonyhád, Debrecen, Dunaföldvár, Dunaújváros, Eger, Füzesabony, Gyöngyös, Győr, Gyula, Hatvan, Hódmezővásárhely, Kaposvár, Keszthely, Komárom, Mezőkövesd, Miskolc, Mosonmagyaróvár, Nagykanizsa, Nyíregyháza, Orosháza, Tatabánya, Tiszaújváros, Paks, Pécs, Szekszárd, Szentes, Székesfehérvár, Zalaegerszeg. (A transzfer díjáról érdeklődjön honlapunkon vagy az Ön utazási irodájában.) Az egyes városok környező településeiről is megoldott a külön transzfer szolgáltatásunk felár ellenében. Transzfer csatlakozást csak akkor tudunk garantálni, ha azt már foglalásnál megrendelte és irodánk visszaigazolta azt. A megrendelt transzfer szolgáltatás minden esetben gyűjtőjárat, mely közvetített szolgáltatásra külön transzfer szolgáltatói szerződésünk érvényes (részletek honlapunkon).

REPÜLŐGÉPES UTAZÁSOK, BUSZOS CSOPORTHOZ VALÓ CSATLAKOZÁSOK

REPÜLŐS PROGRAMOK ESETÉN INGYENES REPÜLŐTÉR KÖZELI PARKOLÓT BIZTOSÍTUNK! Részletek honlapunkon.

Repülős útjainkon az utazás menetrend szerinti repülőjárattal történik, esetenként átszállással. Egyes autóbuszos útjainknál feltüntettük a repülőgépes csatlakozás lehetőségét is! Repülővel utazó utasaink esetében a napok, az éjszakák és az ellátások száma eltér az autóbuszos programtól, melyről az egyes programleírások adnak tájékoztatást. A repülővel egyénileg utazók esetében az autóbuszos csoportokhoz történő csatlakozás általában az esti órákban történik a szálloda recepcióján, a közös programokon ezen időpont után tudnak részt venni. Repülőjegy rendelésnél kérjük vegye figyelembe, hogy a repülőjegy foglalások csoportosan történnek és a repülőtársaságok visszaigazolása alapján tudunk helyet biztosítani! A repülőtársaságok árpolitikája következtében a repülőjegyek visszaigazolt ára és a repülőtéri illeték a csoportos repülőjegy foglalásának időpontjától függően eltérhet a meghirdetett ártól. A különbözetet a ténylegesen fizetendő részvételi díjban érvényesítjük. Repülőjegy lemondása esetén az ezzel járó összes felmerülő költség a megrendelő Utast terheli! Szervezett repülős útjaink általában tartalmazzák a célországban a repülőtér-szálloda-repülőtér közötti transzfert (az ettől eltérőt programjainkban feltüntetjük).

REPÜLŐTÉRI BIZTONSÁGI ÉS EGYÉB ELŐÍRÁSOK

Kérjük, az utazás előtti csomagolásnál vegye figyelembe a biztonsági és egyéb előírásokat! (Erről a www.zseppelin.hu oldalon is talál információt.) A transzfer váró területén levő üzletekből vásárolt italok csomagolását kérje lezárva, a blokkot őrizze meg! A lezárt csomagolást csak a vámvizsgálat után nyithatja fel! (Többszöri átszállásnál csak az utolsó repülőtéri vámvizsgálat után!) A repülőgép csomagterébe és utastérbe felvihető poggyász méretéről és a súlykorlátokról az út indulását megelőzően 7 nappal kiadott utastájékoztatóban tájékoztatjuk! (A méret és súlykorlátozás légitársaságonként és/vagy úticélonként változhat!) A túlsúlyos bőröndökért helyszíni felárat kell fizetni! Kézipoggyászként általában a 8 kg-ot meg nem haladó, kisebb táskát fogadnak el, melyet az Utas segítség nélkül fel tud rakni a felső csomagtérbe. Kézipoggyászát mutassa meg becsekkolásnál! Amennyiben a repülőgépre feladott útipoggyásza utazás alatt elveszett, vagy megsérült, azt megérkezésnél azonnal jelezze a terminálon! Bejelentéséről jegyzőkönyvet szükséges felvetetnie, melyhez meg kell adnia elveszett poggyásza ismertetőjegyeit, az érkezés utáni tartózkodási helyét (hazautazás esetén itthoni lakcímét) és be kell mutatnia csomagfeladó szelvényét. Esetleges kártérítést csak ilyen jegyzőkönyv alapján követelhet a légitársaságtól, ill. biztosítójától.

AUTÓBUSZAINKON ALKALMAZOTT BIZTONSÁGI ÉS EGÉSZSÉGÜGYI SZABÁLYOZÁSOK

Kérjük Utasainkat, hogy az aktuális járványügyi helyzetre való tekintettel, fokozott elővigyázatossággal induljon el az utazásra! Amennyiben az utazás előtti este hőemelkedést, vagy tipikus Covid-19 tüneteket észlel magán, kérjük értesítse háziorvosát! Kérjük, ügyeljen a kölcsönös biztonságra az Ön és Utastársai érdekében! Tájékoztatjuk kedves Utasainkat, hogy a részvételi díj alapáron nem tartalmaz útlemondási biztosítást. Felár ellenében igényelhető útlemondási szolgáltatás a kockázatmentes jelentkezés érdekében. Továbbá tájékoztatjuk Utasainkat, hogy egyes múzeumoknál, vagy zárt térbe történő belépés esetén testhőmérsékletet mérhetnek és fokozott biztonsági beléptetési rendszer működik. Az Országos Tisztifőorvos hivatalos közleménye alapján a különjárati autóbuszon nem kötelező a védőmaszk viselete, azonban irodánk ajánlja annak viseletét! Kérjük, a szükséges a higiéniai előírásokat betartani szíveskedjenek! Autóbuszainkat az indulás előtt tisztítjuk és fertőtlenítjük, a le- és felszálló helyeknél alkoholos kézfertőtlenítőt biztosítunk! A megállók alkalmával gépkocsivezetőink az utastérben folyamatosan fertőtlenítenek, különös tekintettel a kapaszkodók, üléskarfák, tálcák, valamint a le- és felszálló folyosók vonalában. Programunkon a már jól bevált audioguide készülékeket alkalmazzuk, mely eszközöket természetesen szintén fertőtlenítve, a hozzátartozó fülhallgatókat pedig új, becsomagolt állapotban kapják kézhez Utasaink. Kérjük kedves Utasainkat, hogy szájat és orrot eltakaró maszkot hozzanak magukkal az utazásra, mert az aktuális előírás szerint zárt térben szükséges annak viselete!

AUTÓBUSZ KÉZI ÉS ÚTI POGGYÁSZ SZABÁLYOZÁSOK

Jelen korlátozás az Európai Unió közútjain az aszfaltba épített súlymérő-állomások gyakorisága és a poggyászok gyakori túlsúlyából fakadó szabályozás gyakorlata miatt szükséges. Az utasok kézipoggyászként, személyenként egy darab kisméretű táskát (pl. kézitáska, laptoptáska stb.,) vihetnek fel az utastérbe, melynek mérete maximum 35 cm x 20 cm x 20 cm lehet, mely kézipoggyász biztonságosan elhelyezhető az autóbusz kalaptartóján. Poggyászként az autóbusz csomagterében személyenként maximum 15 kg súlyú, méretét tekintve 70 cm x 45 cm x 25 cm méretű poggyász helyezhető el. A fenti súly és méret korlátozások az utazás egész időtartamára nézve kötelező érvényűek (további részletek a www.zseppelin.hu honlapunkon)! Kérjük, higgyék el kedves Utasaink, hogy nem a mi saját elvárásunknak szeretnénk érvényességet adni, hanem az egyre terjedő, autópályák útburkolataiba épített súlymérő rendszerek által szabott, a poggyászsúlyt korlátozó intézkedéseket vagyunk kénytelenek érvényesíteni, mint azt az előzetesen kiadott utastájékoztatónkban részletezzük. Mindannyiunk érdekében kérjük kedves Utasainkat ezen méret és súlykorlátozásokat megtartani szíveskedjenek az utazás egész időtartama alatt! Köszönjük! Etikai szempontból nem vizsgáljuk a poggyászok súlyát bepakoláskor, azonban egy esetleges autóbusz-súlykontroll, ellenőrzés során történő büntetést a túlsúly mértékében a mért poggyászok túlsúlyának arányában a poggyászok tulajdonosaira hárítjuk. Sajnos ezen súlytöbbletből fakadó több százezer forint, esetenként milliós nagyságrendű büntetések nem az autóbusz és annak üzemeltetéséből fakadó büntetési tétel, hanem a szállított személyek és poggyász túlsúlyából fakad. Sajnos a súlykontroll időpontjában a megállapított többletsúly alapján szabja ki a közútkezelő a bírságot, így utólag már nincs lehetőség a poggyász súlyának mérséklésére. Megértésüket és együttműködésüket kérjük és köszönjük!

AUTÓBUSZ ESZTÉTIKAI ÁLLAPOTÁNAK MEGŐRZÉSE

Jelen autóbusz a közös utazásunk alatt egyben az életterünk is, ezért bánjunk vele úgy, mintha a "második otthonunk" lenne! Óvjuk és vigyázzunk rá, hiszen ezen autóbuszok nagy értékű gépjárművek (egyes modellek újonnani ára százmillió forint feletti összeget képviselnek!!), melyek minden egyes eleme nagy érték! Köszönjük megértését és együttműködését! Kérjük kedves Utasunk, ahogy átvette az ülőhelyét és annak közvetlen környezetét, úgy adja vissza az utazása végén! Felelősséggel tartozunk az utazási szerződés szerinti, elfoglalt és általunk igénybe vett autóbusz ülés és annak közvetlen környezetének megóvása érdekében! Esetlegesen felmerülő rongálás, károkozás alapján anyagi felelőséggel tartozunk (megrongált ülésháló, üléstálca, függöny, kárpit, egyéb burkolatok rongálása). Kérjük az autóbuszon mellőzze az étel és ital fogyasztását! Legyen együttműködő partnerünk a gondtalan utazása alatt, figyeljen környezetére, és óvja azt!

UTAZÁS HAJÓVAL, KOMPHAJÓVAL

Autóbuszos utazásainknál nem lehet az autóbusz kikötőbe való érkezését és a komphajó indulását teljesen összehangolni. Azért, hogy egyetlen esetben se maradjanak le utasaink egy komphajóról, az autóbusznak kell időben megérkeznie a kikötőbe. Ez esetenként változó idejű beszállásra való várakozással jár. A komphajókon be- és kiszállásnál fokozottan figyeljen idegenvezetőnk tájékoztatására. Mivel ilyenkor a komphajón gépjármű forgalom is van, mindig a csoporttal közlekedjen, figyeljen a balesetveszélyre. Hajózás közben az autóbuszhoz a komphajó aljába balesetveszély miatt nem szabad lemenni!

ÚTVONAL

A programnapoknál feltüntetett városnevek a tervezett útvonalat jelzik, egyes útjainknál az úti cél nem a jelzett város, hanem a környékén levő szálláshely. Ha a feltüntetett útvonal megváltoztatása nem érinti a meghirdetett program teljesítését, erről utasainkat nem kell előzetesen értesítenünk. Egyes programjainknál előfordul, hogy a kiutazás és a hazaérkezés magyarországi útvonala eltér egymástól. Ebben az esetben Ön nem a felszállás helyén tud leszállni (általában a határ – Budapest, határ – Szeged közötti szakaszon). Programjainkban ezt jelezzük, ilyen esetben hazautazásáról Önnek kell gondoskodnia. (Érdeklődjön transzfer lehetőségeinkről irodánkban!) Amennyiben több autóbuszunk érkezik hasonló időben vissza Budapestre, utasainkat az KEDVEZMÉNYES VIDÉKI TRANSZFER szolgáltatásunk alapján szállítjuk a felszállási helyszínükre (részletek honlapunkon). Ebben az esetben Budapesten autóbuszaink utasainkkal bevárják egymást. Az egyirányú továbbutazás minden esetben gyűjtőtranszferrel történik (részletek honlapunkon). Útjainkat igyekeztünk megfelelő gondossággal tervezni. Azonban az autóbuszos utazásoknál a célállomásra érkezés idejét, az út megtételéhez szükséges időtartamot alkalmanként nehéz pontosan tartani. Befolyásolja ezt az igénybe vett útvonalon kialakult közlekedési helyzet, a határátlépéshez szüksége várokozási idő, az időjárási körülmények és az utascsoport összetétele. Ilyen esetekben utasaink megértését kérjük az egyes csoportok összehangolásánál. Hazaérkezésnél állandó kapcsolatban vagyunk autóbuszainkkal. Az érkezés várható idejéről előzetesen az utastájékoztatóban tájékoztatjuk Utasainkat (az előző teljesített csoportok érkezési időpontjai alapján). Kérjük, a vidéki transzferek szervezések érdekében az együttműködését! További információ honlapunkon vagy keresse kollégáinkat elérhetőségeinken!

ÚTLEMONDÁS, MEG NEM JELENÉS

A már megrendelt utazás lemondására utazási szerződésünk vonatkozó pontjai érvényesek (akár személyesen vagy online rendelte azt meg). Esetenként a lemondási költségek a helyszíni szolgáltatók (pl.: repülőtársaságok) által kikötött határidők és feltételek alapján vonatkoznak, melyek szigorúbbak lehetnek a Zseppelin lemondási feltételeitől. Ezen esetekben a lemondási költség a fakultatív programokra és felárakra is vonatkozik melyet a lemondáskor érvényesítünk. Ugyanez vonatkozik arra az esetre is, ha Ön az irodánk által kiadott utastájékoztatón megjelölt találkozási időpontban nem jelenik meg az indulás helyszínén. Autóbuszos utazásnál az általunk kiadott utastájékoztatóban megjelölt időpont után legkésőbb 15 perccel indítjuk az autóbuszt. Repülős útjainknál kérjük legyen szíves az utastájékoztatóban megadott időpontban a repülőtéren irodánk képviselőjénél jelentkezni! Előfordul, hogy a beszállási pultot már jóval a repülőgép indulása előtt lezárják. (Keresse a Z(s)EPPELIN feliratot, táblát!) Az utastalálkozó megadott találkozási időpontjánál 15 percen túli késésből eredő kárért, az emiatt elmaradt utazásért irodánk nem vállal felelősséget.

ÁTJELENTKEZÉS

Ha Ön az utazás indulását megelőző 60. napon belül saját elhatározásából úgy áll el az utazástól, hogy másik időpontra ill. másik úti célra szeretne átjelentkezni, az lemondásnak minősül. Amennyiben irodánk az átjelentkezést – azt írásban visszaigazolva – elfogadta, úgy a lemondási kötbér a visszaigazolt szerződés szerinti részvételi díjból kerül jóváírásra. Ha irodánk írásban nem fogadta el átjelentkezéssel történő módosítását, vagy Ön sem az eredeti, sem a módosított időpontban nem utazik, irodánk jogosult az összes felmerült kötbér díjat, mint bánatpénzt követelni a megrendelőtől.

BIZTOSÍTÁS

A szervezett körutazások részvételi díja nem tartalmaz kalkulált útlemondási biztosítást, így arra az esetre, amennyiben Ön saját érdekkörén kívül nem tud részt venni a már megrendelt utazáson és azt már a szerződésben rögzített határidőig költségmentesen lemondani sem tudja, felár ellenében igényelheti az útlemondási szolgáltatásunkat. (Az útlemondási szolgáltatás alapján történő kártérítésre a Zseppelin Kft. szolgáltatási feltételei érvényesek. Kérje szerződéskötéskor utazási irodájától!) A Zseppelin Útlemondási Szolgáltatás csak és kizárólag az utazás megrendelésével egyidejűleg igényelhető, pótlólag nem. A felár ellenében megfizetett Zseppelin Útlemondási Felár szolgáltatás maga a szolgáltatás árán túlhaladó további befizetett összegre vonatkozik. Az útlemondás alapja kizárólag az orvosilag igazolt, indokolt utazásképtelenség esetére vonatkozik. Esetleges lemondás esetén az utolsó érvényes utazási szerződés szerinti összeg tekinthető a lemondás alapjának. A Zseppelin Kft-vel az utas közvetlenül kerül szerződéses jogviszonyba, ezért az útlemondási káresemény megtörténtét az utasnak kell az előírt határidőben írásban jeleznie és hitelt érdemlően igazolnia a Zseppelin Kft. felé. Az útlemondási káresemény keletkezéséről ugyanakkor irodánkat írásban értesítenie kell. (Irodánk a gyorsabb ügyintézés érdekében együttműködés esetén segíti Önt a szükséges dokumentumok összeállításában, ez azonban tájékoztatási kötelezettsége alól nem mentesíti!). Az alap Zseppelin Útlemondási Felár szolgáltatásunk 20% önrészt tartalmaz (felár ellenében az önrész kiváltható prémium útlemondási felár szolgáltatás megfizetésével). A meghirdetett részvételi díj nem tartalmaz BBP (Betegség-, Baleset-, Poggyász) biztosítást, melynek megkötése azonban az utazáson való részvétel feltétele. Amennyiben Ön rendelkezik az adott célországra is érvényes betegség-, baleset- és poggyász biztosítással, vagy azt más utazási irodánál köti meg, erről aláírásával hitelesített nyilatkozatot kell jelentkezéskor csatolnia, illetve az Ön utazási irodájának ezt írásban kell igazolnia.  a Zseppelin Útlemondási Felár szolgáltatás a repülős utazások esetén a katalógusban és honlapunkon előzetesen közzétett repülőtéri illeték összegére is vonatkozik (a repülőtéri illeték árváltozása esetén csak az Utas által megfizetett módosult útlemondási felár szolgáltatás különbözeti összeg ellenében van lehetőségünk a megváltozott értékű repülőtéri illeték lemondás esetén történő visszafizetés érvényesítésére) 

ÖNRÉSZMENTES ÚTLEMONDÁSI BIZTOSÍTÁS

A Zseppelin Útlemondási Szolgáltatás felára csak és kizárólag az utazás megrendelésének napjával egyidejűleg igényelhető, pótlólag nem. 3% STANDARD Zseppelin Útlemondási Szolgáltatás felár megfizetésével érvényesíthető az útlemondási felár szolgáltatásunk, mely 20% önrészt tartalmaz. Az önrész mértéke a lemondás alapjául szolgáló utazási szerződés szerinti összeg. Felár ellenében igényelhető a Prémium Zseppelin Útlemondási Szolgáltatásunk, mely önrészmentes lemondást biztosít az orvosilag igazolt, indokolt útlemondás esetére! Fontos, hogy a Zseppelin Útlemondási Szolgáltatást minden esetben a megrendelés időpontjában, azzal egyidejűleg szükséges megfizetni, legkésőbb az indulást megelőző 60 napon kívüli időszakban. 60 napon belüli időszakban utólag nem rendelhető! Továbbá szerződés módosítás esetére szintén nem vonatkozik. További részletek honlapunkon!

ÁRVÁLTOZÁS, ÁRFOLYAM GARANCIA

Irodánknak fizetendő árainkat forintban, általában személyenként adtuk meg. Az egyéb költségeknél valutában közölt díjakat a helyszínen kell megfizetnie a helyi szolgáltatónak. Kiadványunkban meghirdetett részvételi árak 1 EUR=415HUF, 1 CHF=410HUF, 1 GBP=455HUF, 1 USD=375HUF, 1 RUB=00HUF; 1 CZK=17,50HUF, 1 PLN=90HUF, 1 RON=85HUF; 1 NOK=39HUF UNICREDIT Bank deviza eladási árfolyamig érvényesek. Az árváltoztatásra a vonatkozó jogszabályok és utazási szerződésünk 17-20. pontjában foglaltak az irányadóak. (A repülőjegyek és repülőtéri illetékek árváltozásaira olvassa el az erre vonatkozó fenti tájékoztatásunkat is!) Az egyes programok tekintetében nem minden esetben az adott ország valutanemében történik az igénybevett szolgáltatások kifizetése/pénzügyi elszámolása. Irodánk számára fontos szempont, hogy az előzetesen hónapokkal az adott indulási időpontokra kalkulált HUF (magyar forint) részvételi díjak összege tartható legyenek Utasaink számára. Tekintettel azonban a világpiaci és politikai változásokra, melyek nagy hatással vannak az egyes devizanemekre, az előzetesen banki elemzők által jóváhagyott kalkulációs árfolyamoktól eltérés mutatkozhat. Amennyiben ezen UNICREDIT Bank deviza eladási árfolyam eltérés az indulás előtti 21-35 napon belül (pénzügyi teljesítés alapján) túlmutat a 3%-os értéken, úgy irodánk a mindenkori UNICREDIT Bank deviza eladási árfolyam eltérés/különbözet alapján módosíthatja az előzetesen meghirdetett HUF (magyar forint) árakat.

REKLAMÁCIÓ

Ha a szolgáltatás teljesítésével kapcsolatban kifogás merül fel, kérjük, azt haladéktalanul közölje a helyszínen az utaskísérővel, helyszíni szolgáltatóval! Amennyiben a helyszínen nem jelezte kifogását irodánk személyzetének, úgy utólag nem áll módunkban panaszát érdemben kivizsgálni. Amennyiben kifogását nem orvosolják a helyszínen, egyértelműen kérje panaszának jegyzőkönyvbe vételét, hogy annak megalapozottságát utólag egyértelműen ki lehessen vizsgálni! Kérjük, ilyen esetben panaszát (mellékelve a külföldi szolgáltató vagy idegenvezetőnk által felvett eredeti jegyzőkönyvet) hazaérkezését követő 5 napon belül juttassa el irodánkhoz. Ennek elmaradása esetén panaszát nem áll módunkban érdemben kivizsgálni. Több személy kifogása esetén is csak azt a panaszt tudjuk figyelembe venni, amely írásban tett bejelentését valamennyi érintett utas eredeti jegyzőkönyvben, személyes olvasható aláírásával és pontos elérhetőségével igazolta. Jegyzőkönyvként csak az idegenvezető (szállásadó, szolgáltató partner) által felvett iratot tudjuk elfogadni. Utasaink által írt kifogást panaszlevélként értékeljük – természetesen az abban foglaltak figyelembevételével. A meghirdetett programban, utazási szerződésben vagy más módon közölt információk el nem olvasása miatt felmerült károkért irodánk nem vállal felelősséget. A fogyasztóvédelmi szabályok megsértése esetén a fogyasztók 2017. január 1-től panaszaikkal elsősorban a területileg illetékes járási hivatalokhoz fordulhatnak (http://jarasinfo.gov.hu). A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság általános jogutódja a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (címe: 1011 Budapest, Fő utca 44-50, központi postafiók címe: 1440 Budapest, Pf. 1., http://www.kormany.hu/hu/nemzeti-fejlesztesi-miniszterium)

EGÉSZSÉGÜGYI TANÁCSOK, OLTÁSOK

A programjaink által érintett területeken jelenleg nincs kötelező védőoltás. Egyes országokban kérhetik a sárgaláz elleni védőoltás igazolását, más országoknál a határátlépésnél nemzetközi oltási igazolást kérhetnek (díj ellenében egészségügyi ellenőrzés után kiállítják helyben.) Egyéb ajánlott megelőző védőoltással kapcsolatban (Hepatitisz A, B, tífusz, kolera…) forduljon háziorvosához vagy az Országos Epidemiológiai Központ Nemzetközi Utazás-egészségügyi és Oltóközponthoz (Rendelés: Hétfő-kedd- szerda -csütörtök: 9-14 óra. Cím: 1097 Budapest, Gyáli út 3/a, bejárat a Vágóhíd utca felől Tel.: (06 1) 476-1364. Ingyenes járványügyi tájékoztató szolgálat zöld száma: 06 80 204 217 (hívható h-p. 9 – 15-ig) További információk:

http://www.oek.hu/oek.web?to=,836,1725,11&nid=209&pid=1&lang=hun. Az utazás alatt is szükséges gyógyszereit itthon kiváltva (orvosi igazolással együtt!) vigye magával. Kábítószer és pszihotróp hatóanyag tartalmú készítmények esetén feltétlenül vigye magával háziorvosának a nemzetközi előírások szerinti igazolását. Az itthon megszokottnál melegebb éghajlatú országba utazva vegye figyelembe szervezete alkalmazkodó képességét! Igyon elég folyadékot, napközben tartson kéznél innivalót! Az elveszített folyadékot legjobb (gyorsan elkészíthető) kissé sós ásványvízzel, üdítővel pótolni. Egészsége megőrzése érdekében javasoljuk, hogy az ázsiai országokban, egyes amerikai, dél-európai országokban ne igyon csapvizet, ne kérjen italába jégkockát, ne vásároljon utcán, bizonytalan helyen ételt és mossa és hámozza meg a vásárolt gyümölcsöt! Lehetőség szerint sűrűn mosson kezet, használjon kézfertőtlenítő kendőt! Körutazásainkon az ilyen országokban olyan helyen biztosítjuk a program szerinti étkezését, mely európai turisták számára biztonságosabb.

ÉTKEZÉS, IVÓVÍZ, HIGIÉNIA

Az Európai Unió és Közép- ill. Nyugat-Európa más országaiban általában az étkezésnél, ívóvíz fogyasztásánál nincsenek alapvető higiéniai problémák. Étkezési szokások azonban ezekben az országokban is eltérőek lehetnek. Az olaszok pld sok paradicsomos tésztát, halas ételt esznek és olíva olajat használnak. Az angolok nagyon sok beef steak-et esznek. Spanyolországban érdemes a paellát megkóstolni (sáfrányos rizs, csirkével vagy hallal, rákkal, serpenyőben), finom, könnyű italuk a sangria (fűszeres vörösbor gyümölcs ágyban). A török teát sem szabad kihagyni akár egy bő salátatállal befejezett vacsora után. Az északi népek számtalan módon kínálják a tenger biztosította finom halakat. Az eredeti kínai ételek fenséges ízét meg sem közelítik a hazai gyorséttermek főztjei.

Fokozott figyelmet igénylő célországok: Törökországi, afrikai, ázsiai utazásainknál az irodánk által biztosított étkezések biztonságosak, de itt is fontos a higiéniai követelmények betartása, az étkezések előtti kézmosás. Ezekben az országokban napközben is mosson többször kezet, vagy használjon kézfertőtlenítő kendőt! Ne igyon csapvizet, vásároljon lezárt csomagolású ásványvizet még fogmosáshoz is! Étteremben se kérjen italába jeget, mert az is csapvízből készülhet. Utcai árustól ne vegyen bizonytalan higiéniájú ételt, nyers élelmiszert! A gyümölcsöt mindig mossa és hámozza meg! Idegenektől ne fogadjon el ételt, italt! Nem önmagában rosszak ezek a helybeliek által fogyasztott ételek, de az európai ember szervezete nem kellően ellenálló az ismeretlen baktériumokkal szemben. Enyhébb hasmenésre tartson magánál széntablettát vagy hasonló gyógyászati készítményt!

ÖLTÖZKÖDÉS

Az Unió és az egyéb európai országok öltözködési szokásai általában megegyeznek a magyarországival (a divat és lehetőség eltérésével). Azonban még egyes európai strandokon is előfordul, hogy a topless öltözéket nem nézik jó szemmel (pl.: Olaszország egyes részein). Szigorúbbak az öltözködési követelmények az iszlám és a keleti, ázsiai, afrikai országokban. Egyrészt egy kihívónak titulált öltözet (miniszoknya, mélyen kivágott vagy áttetsző ruha) megbotránkozást kelthet, másrészt félreérthető értelmezésének akár erőszakos következménye lehet. Ezekbe az országokba utazva inkább szolidan, zártabb (de könnyű) ruhába öltözködjön, értékesebb (vagy annak tűnő) ékszereit hagyja itthon. A szálláshelyeken, különösen szállodákban a reggeli alkalmával elfogadható egy könnyebb, sportosabb öltözék (lehetőleg ne papucsban). Az esti vacsorához azonban arra alkalmas öltözetben illik megjelenni. Kerüljük a sportruházatot, rövidnadrágot vagy hasonlóan laza öltözéket ilyenkor. Vallási létesítményekbe való belépésnél (templomok, katedrálisok, mecsetek…) minden esetben a férfiak hosszú nadrágot viseljenek, hölgyeknél követelmény a takart váll és térd, egyes helyeken mindkét nemnél fejfedő ill. fejkendő. Az iszlám templomok, mecsetek többségébe nem szabad cipővel belépni (vallásuk szerint az tisztátlan). Ajánlott egy nejlonzacskót magunkkal vinni, abba rakva a cipőnket, amíg ki nem jövünk az épületből.)

Városnézések alkalmával kényelmes cipőt viseljen, réteges ruházattal, mert előfordul, hogy több órán keresztül nem térünk vissza az autóbuszhoz. Egzotikus, meleg éghajlatú országokban estefelé olyan ruhát viseljen, mely könnyű, de kellően zárt, hogy a rovarok ellen megvédje testünket. Erősen napos helyeken használjon napvédő krémet, megelőzve a gyors leégést.

ELTÉRŐ ILLEMEK

Különösen a nem európai országokban egyesek számára meglepő szokásokkal, eltérő viselkedéssel találkozhatunk, vagy csak egyszerűen nem ismerjük szokásaikat. Sok országban nem divat a kézfogás üdvözléskor. Figyeljük meg szokásaikat és finoman utánozva köszönjünk vissza. Oroszországban ne lepődjünk meg, ha öleléssel, hátba veregetéssel vagy akár puszival üdvözölnek bennünket! Kínában ne botránkozzunk meg azon, ha valaki étkezésnél böfög vagy szürcsöl, de azon se, ha örömében tapsolva üdvözöl! (Hasonlóan tapsoljunk vissza.)

Indiában, ha hindu üdvözléssel köszöntenek (arcunk előtt összetett kézzel meghajolva, szemünkbe nézve), hasonlóan köszönhetünk vissza. Németországban a szendvicset is illik késsel, villával enni, míg a franciák a gyümölcsöt szeletelve eszik, de a bagettet például kézzel törik. A déli népek sokszor nem azért hangosak (mely kiabálásnak tűnhet), mert haragszanak, hanem ilyen a vérmérsékletük.

VÁSÁRLÁS, ALKUDOZÁS, BORRAVALÓ

Az Unió tagállamaiban és a nyugat-, észak-európai országokban általában a hazaihoz hasonló vásárlási körülményeket találunk. Az üzletek, hivatalok, bankok nagyon sok esetben szombat délután bezárnak. (Nagyvárosokban, diszkontokban a nyitvatartás ettől eltérhet.) A mediterrán európai országokban jellemző a déli sziesztaidő megtartása, amikor az üzletek is zárva tartanak. Ezeken a helyeken viszont este hosszabb ideig tartanak nyitva. Nem ajánlott olyan utcai árustól vásárolni, aki erőszakkal akarja áruját kínálni. Nézzen a szemébe és határozottan mondjon nemet, hagyja ott! Sok országban vásárlásnál el is várják az alkudozást (az első árat ehhez képest mondják). Az alkut akár 20-30 %-kal lejjebb lehet kezdeni (néha többel is). Az alku a vásárlás része, de ha az utoljára kért áron felkínálja a kereskedő az árut, akkor azon az áron azt illik megvenni.

Borravaló esetében a legtöbb európai országban a nálunk is ismert szokás a jellemző (a számla kb. 10%-a). Különösen a déli és egzotikus országokban, elvárja a borravalót a kinti buszvezető, a helyi idegenvezető, a szállodai alkalmazott, a taxis, a londiner, a pincér akkor is, ha egyébként a dolgát végzi. Számlánál itt is a végösszeg 10%-a a jellemző borravaló, egyébként sokszor megállapodás kérdése. (Ha étteremben a számlában felszámítanak szervizköltséget a fogyasztáson felül, akkor ez már önmagában a borravaló értéke, mely általában szintén 10%.) Fontos: Ha a bőröndjét, csomagját ilyen országokban engedi, hogy a turistát látva hordár segítsen pld. a szálloda halljába bevinni, azért külön fizetnie kell! Mindig egyezzen meg az árról előre, vagy határozottan utasítsa el a nem kért segítséget. (Ha a szálloda alkalmazottja az egész csoport csomagját viszi be a szállodába, azt idegenvezetőnk intézi. A szobába való felvitelért viszont már illik borravalót adni.)

FOTÓZÁS, VIDEÓ KÉSZÍTÉSE

Nagyon sok országban nem szabad fotózni katonai létesítményeket, államhatalmi intézményeket. Az iszlám országokban az emberi arc fényképezése általában nem elfogadott (bár ma már sok helyen kezdik megszokni). Ha személyt szeretnénk közelről fotózni, mindig kérjük beleegyezését! Ha pénzt kér ezért, figyeljünk erre. Egyébként belátásunk szerint adhatunk érte egy kis aprópénzt, különösen, ha láthatóan rászorul. Múzeumokban, kincstárakban, vallási és egyéb helyeken, ha ki van téve a fotózni, videózni tilos nemzetközi tábla, ott ezt tartsuk tiszteletben! Soha ne fotózzunk mecsetekben, templomokban istentisztelet alatt és ilyen helyeken más embereket! Szent helyeken a vallását gyakorló embert ne zavarjuk! Mindig lehetőség szerint a háta mögött menjünk el!

ELVESZETT ÉRTÉKEK

Kérjük, megfelelően vigyázzon értékeire, irataira, holmijára! Irodánk az Utasaink hibájából elveszett, az autóbusz utasterében vagy a szállodában hagyott tárgyakért nem vállal felelősséget. Használja a szállodai széfet, de nagyobb értékeit, ékszereit inkább hagyja itthon. Nyilvános helyeken, utcai sétákon, strandokon ne viseljen drága ékszert, fényképezőgépét, videóját ne lógassa szabadon a vállán! Pénzét, útlevelét (ha nem hagyta a szálloda széfjében) tartsa ruhája belső zsebében!

ÖSSZEKOVÁCSOLÓ GONDOLATOK AZ ELMÚLT 30 ÉV TAPASZTALATÁBÓL - AZ EGYMÁS IRÁNTI TISZTELET JEGYÉBEN:

Közös érdekünk az idegenvezetői beszámolók ideje alatti egymás iránti tiszteletből fakadó csend megtartása. Utazása alatt kérjük figyeljen Utastársaira, kérjük ne hangoskodjon, hangosan ne telefonáljon az autóbuszon. A megadott időpontok betartásánál kérjük, hogy ne késlekedjünk, ne várassuk csoporttársainkat figyelmetlenségből! Felmerülő kérdéseit rögtön egyeztesse idegenvezetőjével, aki megfelelő választ és megoldást tud kínálni kérdésére.

JOGFENNTARTÁS

Utazási irodánk mindenkor fenntartja magának a jogot, hogy a meghirdetett programot, a szálláshelyet azonos kategórián belül, az autóbusz típusát és ülésrendjét, a repülőgép indulási idejét, az idegenvezető személyét megváltoztassa! A program és a szálláshely változtatása esetén az utazási szerződésünkben foglaltak érvényesek. Valamennyi irodánk által szervezett utazásra a Z(s)EPPELIN Utazási Iroda általános utazási szerződésében foglaltak érvényesek. Jelen programfüzet megjelenésével minden korábbi meghirdetett programunk tartalma és az ahhoz közzétett árak érvényüket vesztik!